Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Labels: ,

Isu Gambar Zed Zaidi - Mamat Sepah Nak Pukul Orang

GAM pun tak tahu apa motif Mamat sepah dengan isu gambar kemalangan Zed Zaidi nih, apa-apa pun, korang boleh tengok tweet dari mamat sepah bersama beberapa penuli hiburan serta wartawan.

Petikan dari blog www.hazrey.com


Sebaik berita sebenar bahawa ia adalah salah satu adegan drama/filem yang yang dilakonkan Presiden Seniman, Zed Zaidi, banyak pihak membidas pelawak ini kerana menyebarkan berita tidak tepat. 

Lantaran komen dari pengguna twitter itu, ia mengundang pelbagai reaksi kurang menyenangkan dari lelaki yang dikatakan pelawak ini. 

Petang tadi, Mamat Sepah sebenarnya sudah mula menggunakan jawapan keterlaluan terhadap pengguna twitter yang menegur sikapnya.

Antara twit yang ditulis Mamat Sepah termasuk "aku cuma bagitahu apa yang artis suruh, pastu semua salahkan aku." itu antara yang ditulis Mamat Sepah petang semalam (Rabu).


Bagi tidak mengeruhkan keadaan, aku ada mencadangkan cara menjernihkan keadaan namun tidak menerima sebarang jawapan dari lelaki ini. Lihat twit kira-kira jam 6.25 petang semalam di atas.

Pada aku, jika benar lelaki ini seorang artis, dia mempunyai satu tanggungjawab besar dan jika melakukan kekhilafan, perkara paling mudah ialah meminta maaf seperti: "Maaf saya berniat baik terhadap seorang sahabat dan maaf jika ia maklumat yang salah." 14 perkataan sahaja namun tinggi nilainya.

Mungkin, mungkin ia boleh ditambah sedikit, yelah sesuai dengan bulan yang mulia ini, dilengkapkan dengan ayat: "Yang baik itu datang dari Allah SWT, yang buruk yang terkhilaf itu dari saya. Maafkan saya." Ya Allah, tentu sekali ramai yang memaafkan dia malah menganggap dia seorang mangsa yang dipermainkan rakan artis.

Tentu ia lebih mengundang simpati pada artis ini dari dibidas pelbagai pihak.

Namun, sebaliknya berlaku.


Lihat sendiri jawapan yang diberikan lelaki ini.

Ya, aku pun tidak terlepas dari cacian Mamat Sepah apabila aku menegur cara dia membalas twit ala samseng. Seriously, betul ke dia ni pelawak atau seorang gangster?

Aku tertarik dengan salah satu balasan twit Mamat Sepah berikut:


Pada aku yang ada sedikit ilmu undang-undang, aku amat berharap @MrKhaidil ini akan membuat laporan polis terhadap kata-kata yang boleh dianggap ugutan ini kerana ada unsur mencederakan.

Mungkin ugutan ini boleh disiasat kerana ia sesuatu yang menggusarkan kerana ia turut mendakwa mudah mendapatkan maklumat mengenai pengguna twitter maka ia sekaligus boleh dianggap sebagai ancaman terhadap pengguna twitter itu.

Mungkin kes boleh disiasat mengikut Seksyen 507, Kanun Keseksaan iaitu kesalahan menakutkan secara jenayah dengan jalan perhubungan sembunyi nama di mana jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga dua tahun.

Kalau tepat pengetahuan aku, ugutan seumpama ini adalah arrestable offence dan jika penguna twitter itu merasakan dirinya terancam berikutan ugutan itu termasuk dakwaan pelawak itu boleh mendapatkan maklumat mengenai pengguna twitter itu.

Aku pelik dengan sikap artis kita. Adakah artis seumpama ini yang perlu diminati? Mereka mempunyai akses yang luas dengan masyarakat kerana dikenali maka tanggungjawab dalam diri mereka perlu lebih tinggi dan ia, tidak dinafikan menuntut kita untuk bersikap lebih bersabar. Itulah harganya untuk menjadi artis. Bukan mudah.

Apakah Mamat Sepah akan memberi alasan - saya terlalu marah pada masa itu? Saya cuma paste apa yang rakan artis suruh? 

Aku tetap merasakan episod ini mudah selesai jika Mamat Sepah lebih bertanggungjawab dan bertindak meminta maaf terhadap apa yang sudah berlaku sebaliknya dia bertindak mengeluarkan kata-kata kurang matang termasuk memaki hamun.

Mungkin Mamat Sepah tak pernah mendengar Ular Menyusur Akar Takkan Hilang Bisanya. Tak jatuh maruah dia kalau dia mohon maaf. Tak terkikis nyawa dia kalau dia minta maaf. Tak hilang duit dia kalau dia minta maaf. Tak.

Dan aku tak rasakan perbuatan seperti ini adalah lawak. Tetapi, Mamat Sepah itu sendiri adalah lawak berikutan perbuatan kurang matang dan seperti samseng.

Permohonan maaf adalah sangat mahal bagi lelaki ini tetapi untuk membaraikan muka orang, sangat murah harganya.
- ---

No comments:

Post a Comment

 
Gosip Artis Malaysia © 2012 | Designed by Canvas Art, in collaboration with Business Listings , Radio stations and Corporate Office Headquarters